Thuiswerken; zorg of zegen?

4 jaar geleden

Op advies van de overheid werken we zoveel mogelijk thuis, maar na de eerste halleluja berichten komen er toch scheurtjes in het positieve beeld.

Zoals met elke nieuwe werkplek/omgeving (van kantoor naar kantoortuin, flex-plek en weer terug) geeft het een nieuwe energie en stijgt de productiviteit. Soms is dit ingegeven door de nieuw verworven rust, soms juist door de energie in de collega’s naast ons. Eerst is het uitdagend om de vergadering op afstand te doen, de software werkend te krijgen, iedereen op afstand aan boord. Dan is het nog leuk om met die haperende verbinding te werken, elkaar niet in de rede te (kunnen) vallen en zijn we trots (“Zie we kunnen het wel”). Maar na verloop van tijd balen we van ’t gedoe met weigerende microfoons, camera’s, afwezige collega’s of erger; collega’s in pyjama, met blaffende honden, aanwezige huisgenoten, is het nieuwtje er af en wordt het thuiswerken gewoon weer werken met voor- en nadelen en vervalt de gewonnen productiviteit stijging….

Maar naast de kleine ongemakken van de techniek, doemen er andere bezwaren op. Hoe houden we verbinding met elkaar? De bestaande medewerkers die elkaar nog kennen van “vroeger” dat gaat nu nog betrekkelijk goed. Maar lastiger: hoe krijgt een nieuwe medewerker een connectie met de normen en waarden van het bedrijf en leert hij/zij de collega’s kennen? Hoe krijgt hij/zij het gevoel er bij te horen en er wezenlijk belangrijk onderdeel van te zijn? Het is ook goed je collega of baas een keer in een slechte bui te zien, boos omdat er fouten zijn gemaakt. Woedend wanneer er onrecht aangedaan wordt; actie ondernemend. De menselijke kant te zien. Dat vergroot de verbondenheid en betrokkenheid.

En een wellicht nog groter probleem: wanneer begint de vrije tijd? Je collega werkt meer ’s avonds omdat de kinderen overdag thuis zijn, of hij/zij wil overdag even sporten. Of in t weekend, omdat dat beter uit komt. Maar jij kiest voor een andere dagindeling…. Hoe groot wordt de druk welke hiermee op elkaar schouders wordt gelegd, zijn we straks 24 uur per dag bereikbaar? Dus wordt het “relaxte” thuiswerken toch een spanningsveld van 24 uurs bereikbaarheid uitmondend in juist meer stress?

Dus of het thuiswerken past binnen jouw organisatie, en in welke mate, is afhankelijk van vele factoren zoals de functie en werkzaamheden. Het zal ook zeker geen vast gegeven blijken te zijn voor elke branche en iedere organisatie en dan nu ook niet ad-hoc (definitief) ingevoerd moeten worden ondanks het huidige sentiment. Het vereist sowieso goede afspraken omtrent bereikbaarheid en beschikbaarheid. En nu al rücksichtsloos afscheid nemen van het kantoor is lijkt dan ook geen verstandige keuze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *